Dag 17 - Reisverslag uit Zanderij, Suriname van Marianne Bakker - WaarBenJij.nu Dag 17 - Reisverslag uit Zanderij, Suriname van Marianne Bakker - WaarBenJij.nu

Dag 17

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

12 Juli 2014 | Suriname, Zanderij

Vandaag staat een mooie wandeling op het programma: naar de vallen! De Ralleighvallen zijn gelegen aan de Boven Coppenamerivier, een van de laatste onbewoonde rivieren op aarde. In december 2000 werden de Raleighvallen en de Voltzberg geplaatst op de Unesco-Wereld Erfgoedlijst. Dit is genieten van al het natuurschoon en morgen het trotseren van de adembenemende Voltzberg. Raleighvallen hebben samen met de Voltzberg een oppervlakte van ongeveer 78.000 ha. Er zijn 350 verschillende vogels en maar liefst 8 verschillende soorten apen!

Wandelen door het tropisch regenwoud door de kreken heen. Heerlijk! Lekker zweten... We kwamen ook langs een woning die verbouwd wordt voor het buiten verblijf van de vrouw van de president Bouterse. De gidsen hebben veel verteld over de verschillende soorten bomen. Een van die bomen is de lawaaiboom of ook wel telefoonboom genoemd. Mocht je verdwalen, dan blijven kloppen op die boom. Het geluid weergalmt het hele gebied en je wordt ongetwijfeld gevonden. Levend of dood...

In de middag hadden we een vrije middag. Heerlijk gezwommen in het water. Lekkere afkoeling en je lichaam is weer helemaal opgefrist. Voor de rest bakka banana gemaakt. Heel makkelijk en ook nog lekker. Na het avondeten zijn we bij het naast gelegen vliegveldje wezen kijken. Eén landingsbaan van gras... Met een huisje en een wachtcommandant. Echt zo'n Flying Doctors moment! In plaats van vliegtuig spotten hebben we vogels gespoten. Er landen ook meer vogels daar dan maximaal.drie vliegtuigjes per week ;-)... Toekans, ara's... Echt mooi. Verder een prachtig uitzicht over het gebied en de rivier.

Terug naar het kamp nog even sociaal gedaan. Merendeel ging op tijd slapen. Ik zat nog even bij het kampvuur. Gegil van boven! Er zat een vogelspin... Had een van de jongens verteld. Hahaha. Stelletje bange miepies zeg!! Maar Ronny heeft het beest weggehaald naar beneden. Samen met Caroline.wilden we wel de vogelspin vastpakken. Wat een mooi beest. Superzacht!! Met die ervaring en een big smile ben ik gaan slapen. Dan wacht ons een pittige wandel en klim tocht...

• 17 Juli 2014 - 07:06

Jos:

Ik stel voor een telefoonboom in het midden van ons kantoor te plaatsen, waarop we net zo lang kunnen kloppen tot onze directie gaat luisteren en communiceren. Ik weet nog even niet of ik blijf kloppen tot het moment dat ik dood gevonden word...