Dag 3 - Reisverslag uit Nieuw Amsterdam, Suriname van Marianne Bakker - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Nieuw Amsterdam, Suriname van Marianne Bakker - WaarBenJij.nu

Dag 3

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

28 Juni 2014 | Suriname, Nieuw Amsterdam

Vroeg wakker geworden doordat het om zes uur al licht wordt. Maar dat maakt.niet uit want vandaag staat een tour op de planning. Mijn spullen heb ik verdeeld in meenemen en niet meenemen. De grote tas blijft achter in het verblijf. Een kleinere tas met spullen voor twee overnachtigen en drie dagen. Na een engels ontbijt vertrokken naar de fietsenverhuur. Wat een beleving!! Een fiets die voor Nederlandse begrippen bij het oud ijzer kan, maar hier nog volop verhuurd worden. Een fietspompje en plakspul krijg ik mee. Hopelijk heb ik het niet nodig! Haha. Ow ja... Ze rijden links hier... Iets van vroeger toen Suriname een korte tijd een kolonie was van Engeland. Nederland heeft dit nooit gewijzigd. Prima te doen! Via een mooie weg en ren oversteek over de Suriname rivier op weg naar Nieuw Amsterdam. Dit is een fort dan wel vesting.
.en ze hebben dijken. Dus waterschap is toch een beetje mee op vakantie... Aangezien het momenteel de lange regentijd is heb ik de enige bui die vandaag is gevallen over mij heen gekregen. Grrrrr. Zeiknat. Die poncho is dus niet waterdicht!! Een half uur geschuild en besloten toch maar tussen de regendruppels verder te fietsen. Haha...mensen keken me wel raar aan... Fietsen? Nou dat gaat niet heel makkelijk op een zandpad met kuilen en plassen water. En ik wil echt niet een band plakken! Daar hebben we fietsenmakers voor!!... De weg wordt vervolgd naar Marienberg. Daar heb ik de oude suikerfabriek bezocht. Een of ander mannetje heeft me rond geleid. En volgens mij dacht hij dat ik doof was of zo...anders nu wel. Grappig was dat hij een boekje liet zien met oude foto's van de fabriek. Om mij te overtuigen dat het allemaal echt was. Ik geloof je!
Door naar de boot. Wordt een beetje lastig fietsen door het water hè?! Gelukkig was ik op tijd, want hier heb je te maken met getij en moest voor 14.00 uur in Frederiksdorp zijn. Gelukt dus!!... Bij aankomst in Frederiksdorp kreeg ik een hartelijk welkom door Marcel, de beheerder van de authentieke woningen in Frederiksdorp. Na een zeer uitgebreide lunch ben ik met food & drinks met de boot vertrokken naar het strand. Het strand Matapica waar de schildpadden in deze tijd een nesten maken. Bij aankomst zijn nog andere mensen. Dat is wel gezellig. Alleen er werd in het Engels gesproken. Tot een uur of negen heerlijk gechilled in een hangmat. Thuis maar zo'n ding ophangen. I love it!!
Eindelijk is het zo ver. Groen licht voor de schildpadden! Met zijn allen het strand op. We moesten een beetje tempo maken omdat schildpad al bezig was met eieren leggen. Tempo gaat een versnelling hoger... Veter los. Kut! Snel vastmaken en chop chop naar de schildpad. Gelukkig net op tijd! Vervolgens gaat ze de eieren.volgooien met zand. En om iedereen in het ootje te nemen maakt ze een tweede plek alsof het lijkt of daar de eieren liggen. Dan keert ze terug. Maar eerst een afscheidsrondje... En dan hoppa naar de zee. Helaas heb ik geen selfie met de schildpad kunnen maken ;-). Maar een andere foto met mobiel wel. Zonder flits. Dit mocht niet want anders worden de schildpadden verblind en kunnen ze de weg naar zee niet meer vinden. Met zijn allen terug naar ons verblijf. De muskietnetten zijn opgehangen. Zo een bijzondere ervaring het vandaag. Met het geluid van de woeste golven van de zee ga ik nu heerlijk naar dromenland...

  • 29 Juni 2014 - 18:43

    Janny Bakker:

    Ziet er goed uit! Veel km gefietst? Dat eieren leggen van die schildpadden, heb ik van iemand gehoord, moet heel bijzonder zijn om te zien.

  • 29 Juni 2014 - 21:15

    Jos:

    Jij kan een verhaal vertellen, Marianne. Prachtig om je avonturen te lezen.

  • 30 Juni 2014 - 07:55

    Robin:

    Wat een verhalen! Jij bent goed in mensen jaloers maken zeg;-)!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Nieuw Amsterdam

Suriname & Sint Maarten

Een rondreis door Suriname en uitrusten in Sint Maarten.

Recente Reisverslagen:

24 Juli 2014

Dag 29

23 Juli 2014

Dag 25 t/m 28

18 Juli 2014

Dag 23 & 24

17 Juli 2014

Dag 22

15 Juli 2014

Dag 20 & 21
Marianne

Actief sinds 19 Juni 2014
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 28576

Voorgaande reizen:

26 Juni 2014 - 26 Juli 2014

Suriname & Sint Maarten

Landen bezocht: