Dag 6 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marianne Bakker - WaarBenJij.nu Dag 6 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marianne Bakker - WaarBenJij.nu

Dag 6

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

01 Juli 2014 | Suriname, Paramaribo

Vandaag is het een Nationale Feestdag... Ketikoti... Oftewel Onafhankelijksheidsdag. Vandaag wordt de emancipatie herdacht en gevierd in Suriname en ook in Nederland. Op 30 juni herdenken en op 1 juli de bevrijding met awareness en culturele activiteiten.
Vanmorgen ben ik gaan lopen door de stad. Het is nog rustig. Mensen zijn de eettentjes aan het opbouwen. Er klinkt stampende muziek. Ik loop door en vervolg mijn route naar de basilic. Wat een prachtig gebouw! Alles van hout. Vervolgens liep ik door de stille straten en liep via de Jodenbreestraat naar de Synagoge en de Moskee. Hoe mooi is dit dat twee religieuze.gebouwen letterlijk en figuurlijk naast elkaar staan. Dit kan in Suriname!
Na een kop cappuchino bij Krasnapolsky ben ik terug gegaan naar de basilic. Om twaalf uur werd daar een mis gehouden. Hoewel ik geen katholiek ben was het bijzonder. Hoe tegenstrijdig is het voor mijn gevoel dat op de dag zoals vandaag de priester blank en Nederlands is en de misdienaars zwart en Surinaams... Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zit te wachten op een samenvattig van de verkondiging maar ik wil jullie een paar dingen niet onthouden. Ook zonder geloof of religie kan je dit aanspreken. Het ging over drie belangrijke grondhoudingen....
1 Oprechtheid: in liefde relaties werk etc...het is van levensbelang en het is deugd om dit eigen maken. Je moet het zien als een diamant. De glinstering maar ook de dingen fijnslijpen.
2.Gelijkwaardigheid: elk mens is fundamenteel gelijkwaardig, 7x7 jaren...50e levensjaar jubeljaar... Terug geven naar eigenaar. De mens mag nooit meer aan slavernij doen... Andere keuzes maken in de samenleving. Besef dit en kijk kritisch naar jezelf. Bejegen een ander met respect. De geschiedenis mag zich niet herhalen.
3. Compassie: meeleven en zorgen. Verlangen naar mensen, elkaar met respect behandeln... Alleen dan kan je gelukkig zijn.

  • 02 Juli 2014 - 07:02

    Jos:

    Ik lees een dag dus die je lang bij zal blijven.

  • 02 Juli 2014 - 14:16

    Janny Bakker:

    Lijkt me een waardevolle ervaring, mooie dag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname & Sint Maarten

Een rondreis door Suriname en uitrusten in Sint Maarten.

Recente Reisverslagen:

24 Juli 2014

Dag 29

23 Juli 2014

Dag 25 t/m 28

18 Juli 2014

Dag 23 & 24

17 Juli 2014

Dag 22

15 Juli 2014

Dag 20 & 21
Marianne

Actief sinds 19 Juni 2014
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 28395

Voorgaande reizen:

26 Juni 2014 - 26 Juli 2014

Suriname & Sint Maarten

Landen bezocht: